چاپ        ارسال به دوست

ایران عضو رسمی معاهده جهانی استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی شد
با همکاری مشترک مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و وزارت امور خارجه و با تصویب مجلس؛

ایران عضو رسمی معاهده جهانی استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی شد

با همکاری مشترک مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و وزارت امور خارجه و با تصویب مجلس؛

ایران عضو رسمی معاهده جهانی استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی شد.

معاهده (کنوانسیون) سازمان ملل متحد با موضوع استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی به همت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و با همکاری وزارت امور خارجه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، بنابر اعلام دفتر روابط بین الملل این مرکز، ایران به‌ عنوان یکی از اعضای کمیسیون حقوق تجارت بین‌الملل سازمان ملل متحد (آنسیترال)، کنوانسیون استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بینالمللی را امضاء كرد و به‌ عنوان نوزدهمین کشور بعد از روسیه، آذربایجان، سنگاپور، بحرین و ... به این معاهده پیوست.


معاهده (کنوانسیون) استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی به منظور پیشنهاد راهکارهای عملی و ایجاد بستر حقوقی بین‌المللی در پذیرش ابزارها و اسناد الکترونیکی در انعقاد و اجرای قراردادهای بین‌المللی تهیه شده است و در ذیل قوانین هر کشور اجرا خواهد شد. این معاهده در اواخر سال 2005 در مجمع عمومی سازمان ملل مصوب و کشور ما نیز در سال 1386 آن را امضای موقت نمود.

در سال 1401 با پیگیری‌های انجام شده به صورت مشترک با وزارت امور خارجه، این معاهده به تصویب هیات دولت رسیده و در فروردین ماه 1402 نیز کمیسیون صنایع و معادن مجلس آن را تأیید کرد. ماحصل این تلاش‌ها در 29 شهریور سال جاری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اکثریت آراء به تصویب نمایندگان مردم رسید.

با ایجاد مقدمات حقوقی عضویت ایران در این معاهده، چشم‌انداز روشنی از توسعه به‌کارگیری اسناد الکترونیکی بین ایران و سایر کشورهای عضو ایجاد می‌شود. لازم به ذکر است با تصویب این لایحه، در گام بعدی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی باید نسبت به ایجاد زیرساخت‌های برقراری این اتصال اقدام نماید.


١١:٠٥ - شنبه ٨ مهر ١٤٠٢    /    شماره : ٦٢٣    /    تعداد نمایش : ٩٦٩